قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور
اطلاع رسانی و شفاف سازی حیطه عملکرد سازمانها و
مؤسسات، پیش نیاز هر حرکت بنیادی و اصولی است. بنابراین فعالیت در
هر زمینهای پس از آموختن شیوه و فنون عملی و اجرایی آن، نیازمند
آگاهی داشتن و فهیم بودن نسبت به قوانین و مقررات جامعه و
قلمرویی است که قرار است طرحها و اندیشهها در آن جامعه به منصه
ظهور برسد. از آنجا که تبلیغات یکی از عرصههایی است که فکر و
اندیشهای در آن به مرحله اجرا در میآید، در نتیجه قبل از هر
اقدامی، آشنایی با قوانین و مقررات تبلیغاتی و احاطه بر آن ضروری
است. این امر حداقل از دو جنبه قابل اهمیت فراوان است: اول اینکه
موجب حفظ حرمتها و مرزهای قانونی و اخلاقی جامعه میشود و دوم
اینکه مانع از ایجاد خسارت به اندیشه ورزان، طراحان، مجریان و
افراد جامعه میگردد. بر این اساس دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی به منظور
تنویر افکار عمومی و سهولت در دسترسی به ضوابط و مقررات مربوطه
توسط دستاندرکاران این حرفه، سفارش دهندگان آگهی و انتشار دهندگان
آن، تلاش کرده است قوانین و مقررات موجود در کشور را با عنوان
کتابچة قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور گردآوری و تقدیم کند.
نقل از مقدمه کتاب قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور
فهرست کتاب چنین است :
فصل ۱:
بخشهایی از قانون اساسی در ارتباط با وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر قوانین و مقررات پیرامون تبلیغات
- اصولی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درارتباط با وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- بخشهایی از قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- آیین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی
- ماده ۱۹ قانون مطبوعات
فصل ۲:
دستورالعملهای مصوب کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور
- دستورالعمل اجرایی تبلیغات شهری (محیطی) و مواد ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ۱۵
آییننامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی
- دستورالعمل ایجاد شعبه و نمایندگی برای کانونهای تبلیغاتی