نسل جدید تبلیغات : تبلیغات در مسابقات اتوموبیلرانی
از آنجایی که در جهان پیرامون ما هر چیزی به گونه ای وصل به تبلیغات میشود و همچنین مردم پس از مدتی نسبت به تبلیغات گذشته از نظر شکلی ایمن میشوند، تبلیغات میبایست که رشته ای پویا باشد و از ابزار جدید برای تاثیرگذاری استفاده نماید.
یکی از این ابزارها که در دیگر نقاط جهان استفاده خوبی از آن میشود تبلیغات مسابقات اتوموبیلرانی است که نمونههای بارز آن در کشورهای همسایه مان قطر و یا امارات هستند و هزینههای گزافی در خصوص برگزاری مسابقات اتوموبیلرانی صحرا و فرمول ۱ انجام میدهند. ایران عزیز ما از این فرصت نتوانسته بهرهای ببرد لیکن مشابه این مسابقات را گروههایی در ایران برنامه ریزی و برپا میکنند که تصاویر آنها را میتوانید در ذیل ببینید
قابلیتهای تبلیغاتی مسابقات اتومبیلرانی سرعت قهرمانی کشور
۱- استارت از درب کارخانه
۲- استارت نمادین که تنها جنبه تبلیغاتی داشته وبرای جلب نظر اسپانسر انجام میگردد
۳- طراحی خودروهای شرکت کنندگان
۴- پلتفرم وآرک مخصوص اهدای جوایز با آرم اسپانسر
۵- اهدای کاپ افتخاری ولوح تقدیر به اسپانسر مسابقه
۶- تعیین نام مسابقه با نام و لوگو اسپانسر
۷- اطلاع رسانی از زمان و مکان مسابقه همراه با آرم اسپانسر
۸- کاور وکلاه داوران وعوامل برگزاری مسابقه با آرم اسپانسر
۹- پخش از شبکه ۳ سیما
۱۰- ساخت تیزر تبلیغاتی
*** برای آگاهی ازلیست هزینه ها ی تبلیغات : ۰۹۱۵۱۵۱۷۳۱۸ امید افشون
قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور
اطلاع رسانی و شفاف سازی حیطه عملکرد سازمانها و
مؤسسات، پیش نیاز هر حرکت بنیادی و اصولی است. بنابراین فعالیت در
هر زمینهای پس از آموختن شیوه و فنون عملی و اجرایی آن، نیازمند
آگاهی داشتن و فهیم بودن نسبت به قوانین و مقررات جامعه و
قلمرویی است که قرار است طرحها و اندیشهها در آن جامعه به منصه
ظهور برسد. از آنجا که تبلیغات یکی از عرصههایی است که فکر و
اندیشهای در آن به مرحله اجرا در میآید، در نتیجه قبل از هر
اقدامی، آشنایی با قوانین و مقررات تبلیغاتی و احاطه بر آن ضروری
است. این امر حداقل از دو جنبه قابل اهمیت فراوان است: اول اینکه
موجب حفظ حرمتها و مرزهای قانونی و اخلاقی جامعه میشود و دوم
اینکه مانع از ایجاد خسارت به اندیشه ورزان، طراحان، مجریان و
افراد جامعه میگردد. بر این اساس دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی به منظور
تنویر افکار عمومی و سهولت در دسترسی به ضوابط و مقررات مربوطه
توسط دستاندرکاران این حرفه، سفارش دهندگان آگهی و انتشار دهندگان
آن، تلاش کرده است قوانین و مقررات موجود در کشور را با عنوان
کتابچة قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور گردآوری و تقدیم کند.
نقل از مقدمه کتاب قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور
فهرست کتاب چنین است :
فصل ۱:
بخشهایی از قانون اساسی در ارتباط با وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر قوانین و مقررات پیرامون تبلیغات
- اصولی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درارتباط با وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- بخشهایی از قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- آیین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی
- ماده ۱۹ قانون مطبوعات
فصل ۲:
دستورالعملهای مصوب کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور
- دستورالعمل اجرایی تبلیغات شهری (محیطی) و مواد ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ۱۵
آییننامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی
- دستورالعمل ایجاد شعبه و نمایندگی برای کانونهای تبلیغاتی
امروزه تقریبا تمام رسانه های تبلیغاتی به طور کامل اشباع شده و شرکت های تبلیغاتی مجبورند به روش های خلاقانه برای جلب مشتری توجه کنند. نمونه های بارزی از روش های تبلیغات ابتکاری را مشاهده می کنید که به نوعی به شما در ایده پردازی در تجارت کمک مینماید.
ننوش و رانندگی کن
ایده زیرکانه در مورد سر بطری ها که نشان می دهد در هنگام رانندگی اگر چیزی بنوشید ماشین به چه حالتی در می آید و سرانجام کار چه خواهد بود.
لاک Rimmel با سرعت خشک شوندگی بالا
جایگاه یابی
مهمترین وظیفه تبلیغات، "جایگاهیابی" است. در حقیقت، تبلیغات میخواهد گوشهای از ذهن یک مصرف کننده یا گروهی از مصرف کنندگان را اشغال کند؛ چون مصرف کنندگان در دنیای امروز، با انبوهی از اطلاعات رو به رو هستند و برای سهولت، آنها را در ذهنشان به دستههای کوچکتری تقسیم میکنند.
مثال و نمونه همیشه بهتر مطلب رو بیان می کند: کودکی سه ساله وارد سوپرمارکت میشود. توی مغازه دختر کوچولو گفت من پفک هرگز می خوام. پدر کودک پرسید پفک هرگز چیه؟ کوچولو دوباره گفت من پفک هرگز می خوام. پدر با گیجی گفت پفک هرگز نداریم که! چی توز می خوای؟ اشی مشی چطور؟ دختر کوچولو که انگار سوزنش گیر کرده بود پاشو زمین می زد و فقط می گفت پفک هرگز می خوام. پدر داشت کم کم کلافه می شد که آقای فروشنده مثل فرشته نجات به داد پدر رسید و گفت من می دونم چی می خواد. بعد یه پفک داد دست کوچولو اونم با خوشحالی ساکت شد. اونجا بود که ما فهمیدیم بدون چاکلز هرگز. از بین تمام تبلیغات تلویزیونی این شعار تو ذهن یه کوچولوی سه ساله و البته آقای فروشنده ماندگار شده بود.